موعود نامه
ای نگار نازنین فاطمه
یا دگار آخرین فاطمه
رخ عیان کن مه جبین فاطمه
آتش و دود
در نشانه های آخر الزمان آمده است:آتش و دودی در خاور زمین بر می خیزد که تا چهل شب مشتعل می شود.
قیامت بر پا نمی شود تا در یکی از وادی های حجاز، آتش روان گردد.
تعبیر سیلان و روان در مورد آتش محل تامل است;زیرا آتش هنگامی می تواندروان گردد که جسم شعله ور، یک جسم سیال و مایع باشد وآن چیزی جزء
نفت نیست.برخی از این آتش،تعبیر به منفجر شدن چاه های نفت کرده اند.امیر مومنان علی (علیه السلام) می فرماید :
پیش از قیام قائم مردم با یک سرینشانه های آسمانی بیم داده می شوند:1.آتشی که در آسمان پدید آید در حدیث دیگری آمده است :عمودی از آتش در طرف مشرق در آسمان پدید می آید که همه مردم روی زمین آن را می بینند.هرکس آن زمان را درک کند، برای خانواده اش مواد غذایی یک ساله را تامین کند.
کسی که انتظار قیام مصلح جهانی دارد در واقع ، انتظار انقلاب و تحولی را دارد که وسیع ترین و اساسی ترین انقلاب های انسانی در طول تاریخ بشر است انقلابی که هم شوون زندگی انسان ها را شامل می شود.انتظار، همیشه از دو عنصر نفی و اثبات تشکیل می شود، یعنی ناراحتی از وضع موجود، و عشق و علاقه به وضعیت بهتر. پس کسانی که در انتظارند، اگر در ادعای خود صادق باشند، باید این آثار در آن ها آشکار شود :
1. خود سازی فردی : منتظر ، همیشه باید خود ساخته و آماده باشد. برای تحقق بخشیدن به چنین انقلاب عظیمی، مردانی بزرگ،
مصمم، نیرومند، خود ساخته، شکست ناپذیر و داری بینش عمیق لازم است .خود سازی برای چنین هدفی مستلزم به کار بستن
برنامه های اجتماعی، فکری اخلاقی است.
2. خود سازی اجتماعی : منتظر علاوه بر خود سازی خویش، باید مراقب حال دیگران نیز باشد و علاوه بر اصلاح خویش، در
اصلاحدیگران غافل بماند، بلکه موظف است هر نقطه ضعفی را که در هر کجا می بیند، اصلاح کند و هر موضع آسیب پذیری
را ترمیم نماید.
3.حل نشدن در فساد محیط :
یکی ازانتظار،عدم تسلیم دربرابرالودگی های جامعه است .هنگامی که فسادفراگیرمی شودوبیشتر مردم رابه الودگی می کشاند،
گاهی افرادپاک دریک بن بست روانی قرار می گیرند،وازاصلاحات ،مایوس می شوندوفکرمی کنند کارازکار گذشته است ودیگرامیدی برای اصلاح نیست،این نامیدی ممکن است انان رابه صورت تدریجی به فسادوهمرنگی بامحیط بکشاند.تنهاچیزی که می تواند در ان ها روح امیدبدمد وبه مقا ومت وخویشتن داری دعوت کند،امیدبهاصلاح نهایی وظهورمصلح جهانی است.
4.پایداری دربرابر رهبری های فاسد ومبارز بافاسد:هرکسی سرگذشت دستگاه های جبار بنی امیه،بنی عباس،امویین اندلس،سلاطین عثمانی ودیگر کسانی راکه بر جوامع مسلمان به اسم اسلام وحاکم مسلمان،در هند،ماورا« النهر،ایران،مصر،شام ونقاط دیگراسیا،افریقا واروپا مسلط شدندبخوابند،می فهمدکه چه وضع ناامید کننده ای پیش امد که هدف های واقعی واصولی اسلام،بیشتر ازرسمیت افتاد واصلا مطرح نبود.تنها چیزی که مسلمانان رادر برابر این وضعیت نگاه داشت وان هارا درحال اعتراض به اوضاع وتقاضای اجرای برنامه های اسلامی دلیر می کرد،وعدههای قران وپیامبرعلیه السلام بودکه:این دین ازبین نمی رودواینده برای اسلام است.این وعده هابود که مسلما نان رادر برابر حوادثی مانندتسلط بنی امیه،جنگ های صلبیی، هجوم چنگیز وسرانجام،استعمار قران اخیر،پایدار نگه داشت ومسلما نان را علیه انان به جهاد وپیکار برانگیخت.بنابراین مسلمان،تسلیم ظلم وفساد نمی شود وباستمکران ومفسدان همراه وهم صدا نخواهدشد.البته اثار انتظار،منحصر به این چهار اثرنیست. برای مطالعه بیشتر می توانید به کتب دیگری مانند(انقلاب جهانی مهدی) اثر ایت الله مکارم شیرازی،مبحث انتظارمراجعه نمایید.
آثارحضرت: باتوجه به حضورمحدود
وکوتاه مدت ان حضرت در دوران پدر بزرگوار خود ومحدودیت های فراوانی که دردوره ی غیبت برای ان حضرت وجودداشت،نباید
انتظار داشت که مطالب بسیاری از ان امام
همام به دست ما برسد،اما باوجود همه ی این محدودیت ها،از ان حضرت اثاری چند به یادگار مانده است که گرچه
محدود است،اما برخی از ان ها بسیار مهم وراهکشا می باشد.اثار ان ان حضرت عبارتنداز 1.روایات واحتجاج ها،این روایات به ایام کودکی ودوران کوتاه
زندگی ان حضرت در زمان حیات پدر بزگشان باز می گردد. 2.دعا ها وزنماز ها :در دعاهایی که از ان حضرت به دست ما
رسیده،مضامین بلند ومتعددی مطرح شده است. مصامینی هم چون:شناخت خداوند،مقام شامخ اهل بیت علیه السلام،مقام امام زمان علیه السلام،قمامت، انتطارفرج،وظائف مومنان
در عصرانتظار،پیروزی حق بر باطل،صبر در شدائد،رفع گرفتاری ها از مومنین، دعا درحق
پیامبر وامام معصوم علیه السلام،قضای حوائج،وبسیاری ازمسائل اخلاقی ورفتاریدیگر.افزون
بردعا ها، نمازهای متعددی نیزاز ان حضرت
نقل شده است.
3.زیارت
نامه ها:زیات ،امام شناسی وگویایرابطه انسان با امام است.در زیارت نامه های منسوب به ان حضرت ،معارفی بلند از امام شناسی،شان
ومرتبت ان بزرکواران ووظائف و تکالیف مومنان نسبت به انان ونیز برخی حقایق ومجاهدت
ها وتاریخ اماما ن معصوم علیه السلام اورده شده است. 4.توقعات وبیانات:ان حضرت
توقیعات (نامه ها ی) متعددی به برخی از نایبان خاصی (نواب اربعه) یا نایبان عام(هم
چون شیخ مفید)ویا بعضی از شیعیان وپیروان
خود دارد. بعضی از این نامه ها در جواب برخی پرسش ها وبعضی دیگر ابتدائا از جانب ان حضرت صادرشده است. محتوای این نامه ها حاوی مسائل متعدد ومختلفی است.مسائلی
هم چون :پرسش پاسخ های فقهی،نقش امام دردوران غیبت،برخی هشدارها وپیش گویی
ها،تایید وتکذیب برخی افراد،وظائف
منتظران،مرجعیت فقهادر عصر غیبت و... افزون بر توقیعات،ازان
حضرت سخنان فراوانی نیز در باب مسائل مختلف به یادگار مانده است.این سخنان از جانب
کسانی نقل شده است که به حضور حضرت شرفیاب شده اند.((محمدبن عثمانی عمروی))دومین
سفیر ان حضرت می گوید: ان حضرت را برای
اخرین بار در کنار خانه ی خدا دیدم که چنین می گفت: ((اللهم انجز لی ما
وعدتنی))(خدایا!ان چه که به من وعده کردی،انجام ده)،ودیدم که درمستجار،پرده ی کعبه
را گرفته وعرضه می دارد:((اللهم انتقم لی من اعدائی))(خدایا انتظام
مراازدشمنانمبگیر)
ادامه دارد .........................
- ۹۲/۰۲/۱۹